۱۵ فیلم برتر بالیوود که باید تماشا کنید

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه

1 ماه قبل
۱۵ فیلم برتر بالیوود که باید تماشا کنید

صنعت فیلم هندی زبان که توسط علاقه مندان به سینما “بالیوود” نامگذاری شده است، بخش عمده ای از فضای فیلم جهانی را به خود اختصاص داده است و با هر عنوانی که تولید می کند، همچنان به رشد خود ادامه می دهد. بالیوود از نالیوود نیجریه و همچنین هالیوود آمریکا به عنوان بزرگترین صنعت فیلم جهان از نظر بازده و دستیابی پیشی می گیرد و محتوای آن برای تماشاگران سینما در هر گوشه از جهان جذاب است. اما دقیقاً چه چیزی بالیوود را تا این حد حماسی و فیلم های آن را خاص می کند؟ برخی استدلال می‌ کنند که برای هر فیلم باکیفیت بالیوودی یک فرمول آزمایش‌ شده و واقعی وجود دارد: عاشقانه‌ های با ارزش، موسیقی متن‌ های متورم، شخصیت‌ های اصلی جذاب، و پیچش‌ های داستانی که می‌ توانید از یک مایل دورتر ببینید. در هر صورت، این فیلم‌ هایی که باید تماشا کنید ارزش دو ساعت بیشتر را دارند که احتمالاً باید در طول روز از تماشای آن‌ ها جلوگیری کنید (فیلم‌ های بالیوود بسیار طولانی هستند). چه طرفدار عاشقانه، چه تراژدی یا کمدی باشید، قطعاً فیلمی برای شما در این دنیای رنگارنگ وجود دارد. در زیر، فهرستی از فیلم های درام‌ تاریخی حماسی گرفته تا فیلم‌ های اکشن بالیوود معرفی شده اند که باید به فهرست تماشای خود اضافه کنید.

۱۵ فیلم برتر بالیوود در تمام تاریخ

  1. Mother India 1957

    Mother India 1957

    مادر هند، فیلمی حماسی و درام محصول سال ۱۹۵۷ به کارگردانی محبوب خان و با بازی نرگس دات در نقش اصلی است. این فیلم داستان زنی به نام راجکوماری را روایت می‌ کند که در روستایی فقیر در هند زندگی می‌ کند. او به سختی تلاش می‌ کند تا خانواده‌ اش را در شرایط سخت خشکسالی و قحطی زنده نگه دارد. راجکوماری با مشکلاتی مانند فقر، ظلم و ستم و همچنین فساد مقامات محلی روبرو است. مادر هند به عنوان یکی از برترین فیلم‌ های سینمای هند شناخته می‌ شود. این فیلم در زمان اکران خود به موفقیت عظیمی دست یافت و مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. مادر هند همچنین نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال ۱۹۵۸ شد.

  2. Dil Chahta Hai 2001

    Dil Chahta Hai 2001

    این فیلم داستان سه دوست به نام‌های سام (عامر خان)، سید (سیف علی خان) و آکاش (آکشای کانا) را دنبال می‌ کند که در کالج دهلی با هم آشنا می‌ شوند. این سه دوست علایق و شخصیت‌ های متفاوتی دارند. پس از فارغ‌ التحصیلی، مسیر زندگی این سه دوست از هم جدا می‌ شود. سام به گوآ می‌ رود تا در یک رستوران کار کند، سید به روستایی در هیمالیا می‌ رود تا با یک پیرمرد عارف زندگی کند، و آکاش به بمبئی می‌ رود تا در یک شرکت بزرگ مشغول به کار شود.

  3. Sholay 1975

    Sholay 1975

    شعله، فیلمی حماسی در ژانر اکشن، ماجراجویی و عاشقانه محصول سال ۱۹۷۵ سینمای هند است که به کارگردانی Ramesh Sippy و نویسندگی Salim-Javed ساخته شده است. این فیلم با بازیگری آمیتاب باچان، دهرمندرا، سانجیو کومار، هما مالینی و جایا باچان، به عنوان یکی از برترین فیلم‌ های تاریخ سینمای هند شناخته می‌ شود و در لیست ۱۰۰ فیلم برتر سینمای جهان از نگاه BAF قرار گرفته است. داستان فیلم در روستای رامپور در هند اتفاق می‌ افتد، جایی که تحت ظلم و ستم بی‌ رحمانه “جبار سینگ” (آمیتاب باچان)، یک راهزن بی‌ رحم، قرار دارد. تاکور (سانجیو کومار)، پلیس بازنشسته‌ ای که خانواده‌ اش توسط جبار سینگ به قتل رسیده و دست‌ هایش قطع شده، دو مرد قانون‌ شکن به نام‌ های “ویرو” (دهرمنرا) و “جَی” (آمیتاب باچان) را استخدام می‌ کند تا انتقام او را بگیرند.

  4. Dilwale Dulhania Le Jayenge 1995

    Dilwale Dulhania Le Jayenge 1995

    راج (شاهرخ خان) و سیمران (کاجول) در سفری با قطار در اروپا با یکدیگر آشنا می‌ شوند و عاشق هم می‌ شوند. با این حال، سیمران از خانواده‌ ای سنتی هندی می‌ آید و قرار است با مردی که خانواده‌ اش برای او انتخاب کرده‌ اند ازدواج کند. راج مصمم است که سیمران را به دست آورد و او را متقاعد کند که با او فرار کند.

  5. Pyaasa 1957

    Pyaasa 1957

    فیلم پیا آسا، به معنای “تشنه”، فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌ کنندگی گورو دات است. این فیلم که به عنوان یکی از شاهکار های سینمای هند شناخته می‌ شود، داستان شاعر ایده‌ آلیست و بی‌ اعتباری را روایت می‌ کند که در دنیای مادی‌ گرایانه به دنبال عشق، معنا و رستگاری می‌ گردد. ویج با مالا (با بازی مالا سینها)، زن ثروتمندی که مجذوب شعر او شده، آشنا می‌ شود. اما پدر مالا که ثروتمندی پول‌ پرست است، با این رابطه مخالف است.

  6. ۳ Idiots 2009

    3 Idiots 2009

    سه احمق (۳ Idiots)، فیلمی کمدی-درام محصول سال ۲۰۰۹ کشور هندوستان است که به کارگردانی راجکومار هیرانی و نویسندگی آبهیجات جوشی و چتان بهجت ساخته شده است. این فیلم داستان دو دوست به نام‌ های فرهاد (آامیر خان) و راجو (شدهید کاپور) را دنبال می‌ کند که در کالج مهندسی پرآوازه ام‌ پی‌ سیت (معادل IIT در هند) با رانچو (رانبیر کاپور) هم‌ اتاق می‌ شوند.

  7. Kabhi Khushi Kabhie Gham 2001

    Kabhi Khushi Kabhie Gham 2001

    فیلم داستان خانواده ثروتمند Raichand را روایت می‌ کند که در عمارتی مجلل در هند زندگی می‌ کنند. Yashvardhan (آمیتاب باچان) و Nandini (جایا باچان) دو فرزند دارند به نام های Rahul (شاهرخ خان) و Anjali (کاجول). آنها همچنین Pooja (کارینا کاپور) را به عنوان فرزند خوانده خود به فرزندی می‌ پذیرند. Rahul عاشق Anjali است، اما پدرش مخالف این ازدواج است زیرا Anjali فقیر است. Rahul مجبور به ترک خانه و ازدواج با Pooja می‌ شود. سال‌ ها بعد، Rahul و Anjali دوباره ملاقات می‌ کنند و مجبور می‌ شوند با گذشته خود روبرو شوند.

  8. Dangal 2016

    Dangal 2016

    دنگل، فیلمی هندی در ژانر ورزشی، درام و زندگینامه‌ ای محصول سال ۲۰۱۶ به کارگردانی نیتش تیواری و نویسندگی Abhishek Singh Chauhan است. این فیلم برگرفته از زندگی واقعی ماهاویر سینگ پوگات، کشتی‌ گیر هندی و مربی دخترانش است. عامر خان در نقش ماهاویر سینگ و فاتیمه سنا شیخ و سانیا مال‌ هوترا در نقش دو دختر او، گیتا و بابیتا بازی می‌ کنند. ماهاویر سینگ پوگات که قبلا کشتی‌ گیر بوده است، آرزوی کسب مدال طلا در المپیک را برای کشورش هند دارد. اما به دلیل مصدومیت، این آرزو ناکام می‌ ماند. او سپس تصمیم می‌ گیرد که این آرزو را از طریق دخترانش دنبال کند. با وجود مخالفت جامعه و سنت‌ ها، ماهاویر دخترانش گیتا و بابیتا را آموزش می‌ دهد تا کشتی‌ گیران حرفه‌ ای شوند.

  9. Bodyguard 2011

    Bodyguard 2011

    “بادیگارد” داستان محافظ شخصی به نام لاول (با بازی سلمان خان) را روایت می‌ کند که برای محافظت از جان “چایا” (با بازی کارینا کاپور)، دختر یک تاجر ثروتمند استخدام می‌ شود. چایا که از زندگی محافظت‌ شده خود خسته شده، در ابتدا با لاول سر ناسازگاری می‌ گذارد، اما به تدریج شیفته او می‌ شود.

  10. Bajirao Mastani 2015

    Bajirao Mastani 2015

    این فیلم به داستان عاشقانه واقعی بین باجی‌ رائو اول، پنجمین پشوا از امپراطوری مراتا و دختر شاهزاده‌ ای به نام مستانه می‌ پردازد. باجی‌ رائو (رانویر سینگ) سردار قدرتمندی از امپراطوری مراتا است که با کاشیبای (پریانکا چوپرا) ازدواج کرده است. با این حال، در جریان یکی از لشکر کشی‌ های خود، عاشق دختری به نام مستانه (دیپیکا پادوکونه) می‌ شود که شاهزاده خانمی جنگجو است.

  11. Devdas 2002

    Devdas 2002

    دوداس، فیلمی هندی در ژانر عاشقانه و محصول سال ۲۰۰۲ به کارگردانی سانجای لیلا بانسالی، داستانی کلاسیک را روایت می‌ کند که از رمانی به همین نام اثر سارات چاندرا چاتوپادهی اقتباس شده است. این فیلم با بازیگران برجسته‌ ای همچون شاهرخ خان، آیشواریا رای و مدوری دیکشیت به یکی از پرفروش‌ ترین فیلم‌ های هند تبدیل شد و مورد تحسین منتقدان داخلی و خارجی قرار گرفت.

  12. Veer-Zaara 2004

    Veer-Zaara 2004

    داستان فیلم حول محور ویر پراتیاپ سینگ (شاهرخ خان)، یک افسر نیروی هوایی پاکستان و زارا شیخ (پریتی زینتا)، یک زن پاکستانی می‌ چرخد که در حین سفر به هند عاشق یکدیگر می‌ شوند. عشق آنها در پس‌ زمینه تنش‌ های سیاسی بین هند و پاکستان شکوفا می‌ شود و آنها مجبور می‌ شوند برای حفظ عشق خود در برابر موانع زیادی از جمله جدایی، زندانی شدن و سوء تفاهم بجنگند.

  13. Kuch Kuch Hota Hai 1998

    Kuch Kuch Hota Hai 1998

    Kuch Kuch Hota Hai (به معنی “اتفاقاتی می افتد”) یک فیلم کمدی رمانتیک درام بالیوودی محصول سال ۱۹۹۸ به کارگردانی کاران جوهر و با بازی شاهرخ خان، کاجول و رانی موکرجی در نقش های اصلی است. این فیلم اولین کارگردانی کاران جوهر بود و به عنوان یکی از موفق ترین فیلم های بالیوود در تمام دوران شناخته می شود. فیلم Kuch Kuch Hota Hai برنده جوایز متعددی از جمله ده جایزه Filmfare شد. این فیلم همچنین به عنوان نماینده هند در بخش بهترین فیلم خارجی در جوایز اسکار ۱۹۹۹ انتخاب شد.

  14. Ek Tha Tiger 2012

    Ek Tha Tiger 2012

    زمانی تایگر وجود داشت، فیلمی هندی در ژانر اکشن و جاسوسی محصول سال ۲۰۱۲ به کارگردانی کبیر خان و تهیه‌ کنندگی آدیتیا چوپرا است. در این فیلم، سلمان خان در نقش یک جاسوس هندی به نام “تایگر” و کاترینا کایف در نقش یک جاسوس پاکستانی به نام “زویا” ایفای نقش می‌ کنند. داستان فیلم حول محور رابطه عاشقانه این دو جاسوس می‌ چرخد که در حین انجام مأموریت‌ های مخفی برای کشور های خود با یکدیگر آشنا می‌ شوند.

  15. Dhoom 2 2006

    Dhoom 2 2006

    داستان فیلم در مورد پلیس مخفی جِی دِکسا (با بازی آبیشک باچان) است که به دنبال دستگیری آقای آریان (با بازی هریتیک روشن)، یک سارق نابغه الماس می‌ گردد. آقای آریان قصد دارد که الماس “امپراتور” را از یک موزه در ریو دو ژانیرو بدزدد و برای انجام این کار از سونی (با بازی آیشواریا رای)، یک سارق ماهر کمک می‌ گیرد. جِی دِکسا برای خنثی کردن نقشه آقای آریان، با یک دزد حرفه‌ ای دیگر به نام آلیشا (با بازی بیپاشا باسو) تیم می‌ شود.