بهترین فیلم های سینمایی ایرانی از نگاه مردم و منتقدان

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 6 دقیقه

1 ماه قبل
بهترین فیلم های سینمایی ایرانی از نگاه مردم و منتقدان

چقدر با صنعت سینمای حماسی ایران (بهترین فیلم‌ های ایرانی) آشنایی دارید؟ ما فهرستی از بهترین، اگر نه به معنای واقعی کلمه بهترین، فیلم‌ های داستانی را برای شما تهیه کرده‌ ایم. برخی از اشخاص ابرانی در کل جهان در ۵۰ سال گذشته شناخته شده هستند، مانند اصغر فرهادی که در سطح بین‌ المللی شناخته شده است، با فیلم «جدایی» ساخت سال ۲۰۱۱، که جایزه بهترین فیلم خارجی را در هشتاد و سومین مراسم اسکار دریافت کرد و توانست اثبات کند که فیلم ایرانی میتواند برنده جایزه اسکار شود. یا فیلم تحسین شده «بچه های بهشت» ساخته مجید مجیدی. که یکی از پر جنب و جوش ترین فضا ها را دارد. در ادامه به معرفی ۱۰ فیلم از بهترین فیلم های سینمایی ایرانی از نگاه مردم و منتقدین خواهیم پرداخت.

  1. باشو، غریبه کوچک

    باشو، غریبه کوچک

    نظرسنجی از ۱۵۰ منتقد و متخصص ایرانی که در بهترین مجله فیلم فارسی World of Picture انجام شد، باشو به عنوان بهترین فیلم ایرانی تمام دوران انتخاب شد. داستان فیلم در زمان جنگ ایران و عراق می گذرد، زمانی که جنوب ایران به میدان جنگ تبدیل شده بود و همه چیز خاکستر می شد. باشو نام پسری جنوبی است که خانواده و خانه اش را از دست می دهد. در نتیجه، او برای جان خود فرار می کند و در پشت یک کامیون مخفی می شود. مقصد کامیون روستای کوچکی در شمال ایران است و همه چیز از اینجا شروع می شود. او به خانواده ای و مادر خوش قلب آنها که در فیلم “نای” نامیده می شود، راه پیدا می کند.

  2. بوی پیراهن یوسف

    بوی پیراهن یوسف

    غفور راننده تاکسی است که گویا پسرش در جریان جنگ شهید شده اما باور نمی‌ کند. اگرچه همه شواهد نشان می دهد که پسرش شهید شده است و همه به آن اعتقاد دارند، اما او همچنان منتظر پسر محبوبش یوسف (یوسف) است. سپس یک روز در فرودگاه غفور با زنی غریبه روبرو می شود که از اروپا به ایران سفر کرده است و به دنبال برادرش خسرو، سرباز مفقود شده در جنگ است. هر دو شروع به جستجوی عزیزان خود می کنند. ۹۵ درصد فیلم در شب می گذرد تا کلاستروفوبیا اسیران جنگی را نشان دهد. زشتی، جنگ، درد از دست دادن و انتظار کسی در این فیلم با یک قطعه موسیقی شیک ساخته مجید انتظامی که تبدیل به شاهکاری و موسیقی متنی خاطره انگیز برای ایرانیان شد، به باشکوه ترین شکل نشان داده شده است.

  3. نهنگ عنبر

    نهنگ عنبر

    کمدی زیبا، روان و خنده دار به کارگردانی سامان مقدم در سال ۱۳۹۴ با داستان زندگی ارژنگ متولد دهه ۶۰ شروع می شود. او از دوران کودکی عاشق دوستش رویا است که دختری است که نا امیدانه در تلاش است تا هر روز از زندگی‌ اش از سطح اجتماعی بالا برود. شما به زندگی ارژنگ و تمام اتفاقاتی که برای او رخ می دهد شیرجه خواهید زد زیرا او دیوانه وار عاشق رویا است. عددی که فروش فیلم در سینما را نشان می دهد گواه این واقعیت است که فیلم های کمدی در ایران طرفداران بسزایی دارند. یکی دیگر از مواردی که باعث می شود فیلم ارزش دیدن داشته باشد، تغییر سبک زندگی است که در طول فیلم می توانید ببینید. به نوعی تاریخ ایران را از زمان شاه تا عصر حاضر نشان می دهد. نهنگ عنبر یک کمدی است که میبایست آن را تماشا کند.

  4. عصر یخبندان

    عصر یخبندان

    فیلم عصر یخبندان در سال ۲۰۱۵ ساخته شد و مورد توجه مردم عادی و منتقدان قرار گرفت. این فیلم درام به زندگی بابک و منیره می پردازد. شرایط سخت اجتماعی باعث می شود بابک زیاد کار کند و حضور نداشتن او در خانه باعث ایجاد شکاف عمیقی بین او و همسرش می شود. بنابراین منیره درگیر رابطه دیگری می شود که او را به اعتیاد و شرارت می کشاند.

  5. سعادت آباد

    سعادت آباد

    سه زوج ثروتمند ایرانی برای جشن تولد دور هم جمع شده اند. در نگاه اول به نظر می رسد که آنها بهترین زندگی را دارند، از زندگی خود راضی هستند و به معنای واقعی کلمه در سرزمین سعادت هستند. با این حال، هر یک از آنها رازی از همسر خود پنهان می کنند. اولین نکته جالب فیلم نام آن است. از آنجایی که سعادت آباد یکی از محله های ثروتمند تهران است، طنزی دارد. با شنیدن نام این محله، ممکن است فکر کنید که آنها نیز از درون زندگی مجلل خود خوشحال هستند. همچنین، یک زندگی ایده آل را در فیلم خواهید دید. آنها همسر و شوهرهایی کامل و ثروتمند هستند و چیزی کم ندارند، اما آن وقت قسمت های گمشده زندگی آنها را یکی یکی خواهید فهمید. همه این ویژگی ها دست به دست هم داده اند تا فیلمی عالی بسازند که ارزش دیدن را دارد. کارگردانی این کاراکترها را مازیار میری برعهده داشته و بازیگرانی که این احساسات را به بهترین شکل ممکن منتقل می کنند، حامد بهداد، لیلا حاتمی، هنگامه قاضیانی، حسین یاری و امیر آقایی هستند.

  6. هامون

    هامون

    اگر از طرفداران استنلی کوبریک یا دیوید لینچ هستید، هامون باید اولین فیلم ایرانی باشد که تماشا می کنید. حمید هامون از طبقه متوسط ​​است که با هنرمندی به نام مهشید ازدواج کرده است. با این حال، مهشید به طور فزاینده ای از وجود آنها ناامید می شود و احساس می کند که حمید به نوعی او را از خلاقیت واقعی خود باز می دارد. وقتی حمید تقاضای طلاق می کند، حمید به سختی با آن کنار می آید. حمید در مجموعه‌ ای از سکانس‌ های رویایی که شبیه کار فلینی است، سعی می‌ کند اشتباهی را که پیش آمده را کنار هم بچیند. این فیلم جذاب که به‌ عنوان بزرگ‌ ترین شاهکار داریوش مهرجویی شناخته می‌ شود، از طنز ظریفی برای روایت داستان از دست دادن دلخراش یک مرد استفاده می‌ کند.

  7. کنعان

    کنعان

    این فیلم محصول سال ۱۳۸۷ است که داستان مینا و مرتضی را که ۱۰ سال از ازدواجشان می گذرد را به تصویر میکشد. مینا شاگرد مرتضی در دانشگاه بود و دیوانه وار عاشق هم بودند اما بعد از مدتی عشقش از بین می رود و تصمیم می گیرد مرتضی را رها کند و برای ادامه تحصیل به کانادا مهاجرت کند. با این حال، وقتی خواهر بزرگتر مینا ظاهر می شود، همه چیز تغییر می کند.

  8. رخ دیوانه

    رخ دیوانه

    این فیلم هیجان انگیز و درام داستان گروهی از جوانان جامعه آنلاین است که در شهر تهران پرسه می زنند و به دنبال اوقات خوش هستند. هر چند یک شب، این گردهمایی منجر به یک اتفاق ناگوار می شود. چیزی که به عنوان یک شوخی شروع می شود، زمانی که آنها درگیر باج گیری می شوند، به یک وضعیت پیچیده تبدیل می شود.

  9. درباره الی

    درباره الی

    این فیلم در ژانر درام ساخته شده که محصول سال ۱۳۸۸ به کارگردانی اصغر فرهادی میباشد. فیلم درباره الی داستان گروهی از همکلاسی های سابق است که به شمال ایران سفر می کنند. سپیده شخصی است که این سفر را مدیریت کرده و مربی مهدکودک دخترش، الی را به ملاقات دوست مجردشان احمد که اخیراً از آلمان آمده است، دعوت کرده است. آنها درست روبروی دریای خزر ویلا اجاره می کنند. همه چیز عالی به نظر می رسد و آنها زمان خوبی را با هم می گذرانند تا لحظه ای که الی به طور ناگهانی ناپدید می شود. ناپدید شدن اسرارآمیز او یک سری از فریب ها و افشاگری ها را به راه می اندازد که تهدید می کند هر چیزی را که برایشان عزیز است خراب کند.

  10. مارمولک

    مارمولک

    مارمولاک داستانی دل‌ انگیز و غم‌ انگیز درباره یک دزد خرده‌ پای زندانی است که به‌ عنوان یک روحانی در می‌ آید و موفق به فرار می‌ شود، اما باید بیش از آنچه انتظار داشت در نقش روحانیت بماند. این داستانی است که گفته می شود بازسازی ایرانی فیلم «ما فرشته نیستیم» با بازی رابرت دنیرو و شان پن است.