بازیگران ایرانی که اسکار گرفتند

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 8 دقیقه

calender 6 ماه قبل
بازیگران ایرانی که اسکار گرفتند

جوایز شایستگی اسکار که معمولاً به عنوان اسکار یا جوایز اسکار شناخته می شود، جوایزی برای شایستگی هنری و فنی برای صنعت فیلم است. آنها سالانه به منظور قدردانی از برتری در دستاورد های سینمایی که توسط اعضای رای دهنده آکادمی ارزیابی می شود، توسط آکادمی علوم و هنر های تصویری متحرک (AMPAS) در ایالات متحده اهداء می شوند. اسکار به عنوان معتبر ترین جوایز در صنعت فیلم در نظر گرفته می شود. جایزه اسکار به عنوان یکی از معتبر ترین جوایز سینمایی جهان، اهمیتی ویژه برای فیلمسازان سراسر دنیا دارد و دریافت آن می‌ تواند افتخاری بزرگ برای هر کشوری محسوب شود.

دسته بندی های اصلی جوایز در طول مراسم پخش زنده تلویزیونی هالیوود، که معمولاً در فوریه یا مارس برگزار می شود، ارائه می شوند. این قدیمی ترین مراسم اهدای جوایز سرگرمی در سراسر جهان است. اولین مراسم اسکار در سال ۱۹۲۹ برگزار شد. مراسم دوم در سال ۱۹۳۰ برگزار و اولین مراسمی بود که از رادیو پخش شد. مراسم سال ۱۹۵۳ اولین مراسمی بود که از تلویزیون پخش شد. این قدیمی‌ترین جایزه از چهار جایزه بزرگ سالانه سرگرمی آمریکایی است. تا به امروز، هیچ بازیگر ایرانی جایزه اسکار را به طور مستقیم دریافت نکرده است.

بازیگران مرد و زن ایرانی که اسکار گرفتند

  1. شهاب حسینی
  2. ترانه علیدوستی
  3. بهرنگ علوی
  4. نوید محمد زاده

بازیگران نام برده شده تنها توانسته اند که نامزد دریافت جایزه اسکار شوند و جوایز اسکار تنها به فیلم ایرانی جدایی نادر از سیمین و فروشنده تعلق گرفته است. جایزه اسکار در بخش‌ های مختلفی اهدا می‌ شود، از جمله آنها میتوان به بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین فیلم خارجی‌ زبان (که از سال ۲۰۱۹ به نام بهترین فیلم بین‌ المللی تغییر نام یافته است) اشاره کرد.

  • شهاب حسینی

شهاب حسینی

سید شهاب‌ الدین حسینی تنکابنی متولد ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ شهر تهران میباشد که در زمینه بازیگری، تهیه‌ کنندگی، کارگردانی، مجری گری و خوانندگی فعالیت داشته است. او در کارنامه هنری خود آثار و فیلم‌ های بسیار موفقی دارد که جوایز متعددی را از آن خود کرده‌ است. از جمله آنها می‌ توان به فیلم جدایی نادر از سیمین اشاره کرد. این فیلم برنده بیش از ۳۰ جایزه از جشنواره‌ های مختلف جهانی مانند جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال ۲۰۱۲ شده‌ است.

او اولین فرزند یک خانواده شش نفره است و یک برادر و دو خواهر دیگر هم دارد. مهدی تنها برادر شهاب حسینی و دومین فرزند خانواده است که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کند. شهاب حسینی در سن ۲۲ سالگی با پریچهر قنبری آشنا شد و با او ازدواج کرد. آنها دو فرزند به نام‌ های محمد امین ( متولد ۱۴ بهمن ۱۳۸۲ ) و امیرعلی ( متولد ۲۰ مردادماه سال ۱۳۹۰ ) دارند.

فعالیت هنری

شهاب حسینی فعالیت هنری خود را با گویندگی رادیو آغاز کرد. سپس با حضور در مجموعه تلویزیونی پس از باران به کارگردانی سعید سلطانی در سال ۱۳۷۹ به عنوان بازیگر به عرصه هنر معرفی شد. او در سال ۱۳۸۰ با بازی در سریال پلیس جوان به کارگردانی سیروس مقدم به شهرت و محبوبیت بیشتری دست یافت.

جوایز و افتخارات:

شهاب حسینی در طول دوران حرفه‌ای خود جوایز و افتخارات متعددی را کسب کرده است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر: برای بازی در فیلم شمعی در باد (۱۳۷۶) و رستگاری در هشت و بیست دقیقه (۱۳۷۷)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر: برای بازی در فیلم سوپر استار (۱۳۸۷)

جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن: برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۱)

جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم یوسی (نروژ): برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۱)

شهاب حسینی بدون شک یکی از چهره‌ های برجسته و تاثیرگذار در سینمای ایران است. او با استعداد و ذوق هنری خود، نقش مهمی در ارتقای سطح کیفی سینمای ایران ایفا کرده است.

  • ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی متولد ۲۲ دی ۱۳۶۲ شهر تهران است. او بازیگر و مترجم ایرانی است. وی در فیلم‌ های فیلم‌ سازان برجسته‌ ای چون رسول صدر عاملی، واروژ کریم‌ مسیحی و اصغر فرهادی بازی کرده و جوایز گوناگونی از جمله جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده‌ است. پدرش، حمید علیدوستی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و مربی فوتبال است و مادرش، نادره حکیم‌ الهی، مجسمه‌ ساز است. او یک برادر به نام پویان داشت که در سال ۱۳۸۳ در اثر انفجار مواد محترقه در چهارشنبه سوری فوت کرد. علیدوستی در سال ۱۳۹۰ با علی منصور، کارگردان سینما، ازدواج کرد و یک دختر به نام حنا دارد.

ترانه علیدوستی در دوران دبیرستان در رشته تجربی تحصیل می‌ کرد و در کلاس‌ های بازیگری امین تارخ شرکت می‌ کرد. او در سال ۱۳۸۰ با بازی در فیلم “من، ترانه ۱۵ سال دارم” به کارگردانی رسول صدر عاملی به عنوان بازیگر به عرصه هنر معرفی شد.

جوایز و افتخارات:

ترانه علیدوستی در طول دوران حرفه‌ ای خود جوایز و افتخارات متعددی را کسب کرده است که از جمله آنها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر: برای بازی در فیلم من، ترانه ۱۵ سال دارم (۱۳۸۰)

جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس: برای بازی در فیلم چهارشنبه سوری (۱۳۸۴)

جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم آسیایی پوسان: برای بازی در فیلم درباره الی (۱۳۸۸)

جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم آسیاپاسیفیک: برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۱)

جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم لیون: برای بازی در فیلم فروشنده (۲۰۱۶)

ترانه علیدوستی یکی از پرافتخارترین بازیگران سینمای ایران است. او با بازی‌ های درخشان خود در فیلم‌ ها و سریال‌ های مختلف، جایگاه ویژه‌ ای نزد مردم ایران پیدا کرده است.

  • بهرنگ علوی

بهرنگ علوی

بهرنگ علوی متولد ۱ فروردین سال ۱۳۵۹ شهر تهران میباشد که بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. او تاکنون در فیلم‌ ها و سریال‌ های متعددی به ایفای نقش پرداخته و از جمله چهره‌ های شناخته‌ شده در عرصه هنر ایران به شمار می‌ رود. علوی فعالیت هنری خود را از دوران کودکی با حضور در تئاتر های مدرسه آغاز کرد. او در سنین نوجوانی با یک تئاتر مدرسه‌ ای، بهترین بازیگر منطقه ۶ آموزش و پرورش و همچنین استان تهران شد. پس از آن، در سال ۱۳۷۰ برای یک تئاتر به نام آدمک چوبی به کارگردانی جهانگیر طاهری به صورت رسمی و حرفه‌ ای به عرصه تئاتر قدم گذاشت.

فعالیت در سینما و تلویزیون:

علوی اولین تجربه بازیگری خود در قاب تصویر را با مجموعه برنامه‌ های دوربین مخفی به کارگردانی امیرحسین قهرائی آغاز کرد. پس از چند سال وقفه به علت ادامه تحصیل، دوباره با تئاتر شروع به کار کرد و در این بین شاگرد اساتیدی مانند محمد رحمانیان، حمید امجد، مهتاب نصیرپور، پرویز پرستویی، آتیلا پسیانی، رؤیا تیموریان، پانته آ بهرام و حبیب رضایی بود. در سال ۱۳۸۸ با بازی در سریال نردبام آسمان به کارگردانی محمد حسین لطیفی به عرصه تلویزیون بازگشت. علوی در سال ۱۳۹۱ با بازی در فیلم سینمایی دربند به کارگردانی پرویز شهبازی به شهرت و محبوبیت بیشتری دست یافت. او در این فیلم نقش مکمل مرد را ایفا کرد و برای بازی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد.

جوایز و افتخارات:

علوی در طول دوران بازیگری خود جوایزی  را کسب کرده است که از جمله آنها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیپلم افتخار بازیگری مرد از سی و چهارمین دوره جشنواره تئاتر فجر: برای نمایش زبان اصلی

نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر: برای بازی در فیلم دربند (۱۳۹۱)

تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد سینما: برای بازی در فیلم ابد و یک روز (۱۳۹۵)

بهرنگ علوی یکی از بازیگران با استعداد و محبوب سینمای ایران است. وی همچنین سفیر حمایت از کودکان کار، زنان بد سرپرست و سرپرست خانوار و نیز برگزار کننده گالری‌ ها و بازارچه‌ های خیریه است.

  • نوید محمد زاده

نوید محمد زاده

نوید محمدزاده متولد ۱۷ فروردین ۱۳۶۵ شهر ایلام میباشد. او بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی از جمله پر افتخار ترین و محبوب‌ ترین بازیگران حال حاضر سینمای ایران به شمار می‌ رود. او فرزند آخر خانواده‌ ای ۱۲ نفره است. محمد زاده در سال ۱۳۹۹ با فرشته حسینی، دیگر بازیگر سینما، ازدواج کرد. نوید محمد زاده فعالیت هنری خود را از دوران دبیرستان با بازی در تئاتر آغاز کرد. او در سال ۱۳۸۲ با قبولی در رشته عمران دانشگاه آزاد اسلامی به تهران آمد و همزمان به فعالیت در تئاتر نیز ادامه داد. محمد زاده در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم در میان ابر ها به کارگردانی روح الله حجازی به طور حرفه‌ ای وارد عرصه سینما شد. او در سال ۱۳۹۱ با بازی در فیلم عصبانی نیستم! به کارگردانی رضا عطاران به شهرت و محبوبیت رسید.

جوایز و افتخارات:

نوید محمدزاده در طول دوران حرفه‌ ای خود جوایز و افتخارات متعددی را کسب کرده است که از جمله آنها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر: برای بازی در فیلم عصبانی نیستم! (۱۳۹۱)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر: برای بازی در فیلم ابد و یک روز (۱۳۹۴)

جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم ونیز: برای بازی در فیلم “رستاخیز” (۱۳۹۱)

جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم توکیو: برای بازی در فیلم “ابد و یک روز” (۱۳۹۵)

نوید محمد زاده به خاطر جسارت و خلاقیت در انتخاب نقش‌ هایش شناخته می‌ شود. او به عنوان یکی از بازیگران متد و تکنیکی سینمای ایران شناخته می‌ شود و به خاطر توانایی‌ اش در ایفای نقش‌ های مختلف و چالش‌ برانگیز مورد تحسین منتقدان و تماشاگران قرار گرفته است. علاوه بر بازیگری، نوید محمد زاده در زمینه‌ های دیگر نیز فعالیت دارد. او در سال ۱۳۹۸ اولین فیلم کوتاه خود به نام سی‌ زگی را کارگردانی کرد.

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x